Студентско дизайнерско изкуство на ТУ-Варна - видимо за всички
- Детайли
- Категория: ТехнокулТУра ТехнокулТУра
- Публикувана на 22 Юни 2018 22 Юни 2018
Съдържателните инициативи на университета, свързани с учебната дейност, се обогатиха с поредно полезно решение. Осъществиха го студенти и преподаватели от катедра „Индустриален дизайн” с организираната за първа година публична изложба на творби от дипломните защити на бакалаври и магистри. По този начин пред очите на всеки желаещ, включително работодател, стават видими професионалните изпълнителски възможности на младите дизайнери. Замисълът е, с годините начинанието да се превърне в традиция.
Едновременно с представянето си на изложбата, студентите защитаваха и дипломните си проекти в едно от ателиетата на катедрата.
Във фоайето на Нов учебен корпус бяха представени 46 дипломни работи в областите графичен дизайн и реклама, промишлени и художествени изделия, градска и детска среда, интериорен и уеб дизайн. Бяха показани посредством макети, прототипи и експозиционни пана.
Ректорът проф. Росен Василев и ръководителят на катедрата проф. Пламен Братанов откриват представителната студентска изложба.
Още в началото на експозиционното пространство погледът привличат причудливите очертания на дипломната работа „Декоративна светеща форма” на бакалавър Атанаска Илиева. Като всеки човек на изкуството, тя разказва вдъхновено за създаването на творбата си: „С желанието да създам нещо, което не е правено до момента, нещо различно по форма, постепенно започнах да оформям идеята си. Реших да е на стилизирана морска тематика, създаваща илюзия за раковина, гледана от една позиция, и на октопод – от друга. Пипалата на октопода трябваше да имитират вълни, а сферата под тях – морски корал. Въобще исках цялата композиция да внушава някакво ефирно вълшебство, мистичност, като в морските дълбини. При това се стремях конструкцията да е лека, от удобен за моделиране материал.”
Дипломната творба на бакалавър Атанаска Илиева.
Добрата идея на дипломантката се оказва със сложна изпълнителска част, която тя реализира със собствените си ръце. Като най-подходящи за моделиране ползва двуметрови водопроводни PVC тръби с диаметър 20 мм. Желаните форми на огъването им постига със старата технология на нагорещения пясък. Нагрява го до висока температура, пълни с него чрез фуния тръбите и ги запечатва. Така те омекват и се огъват като гумени. Пробива със свредла дупки в тръбите и поставя във всяка по две светодиодни LED ленти, като внимателно ги фиксира. Следва полиране с шкурка, лепене, боядисване. Накрая се получава желаната декоративна форма с височина 1.33 метра и тегло малко над 6 кг.
Авторката на декоративната светеща форма Илиева, с научните си ръководители доц. Цена Мурзова и проф. Пламен Братанов.
Бъдещото по-широко практическото приложение на дипломната творба, бакалавър Илиева вижда като подходящ елемент от декора на фоайета на хотели, бизнес сгради, ресторанти, нощни барове. И дори вече има проявен интерес в това отношение.
Впечатляващо е и житейското израстване на Атанаска Илиева. Омъжва се млада и поради бременността и майчинството си е принудена за две години да преустанови обучението си в университета. Когато продължава да учи, след дневните лекции и упражнения нощем работи като сервитьорка в ресторант, защото заплатата на съпруга й трудно покрива семейните потребности.
На отворената дипломна защита и синът на Илиева е доволен да присъства.
Движещата сила през тези години – мечтите й за съзидание – ден по-късно кристализираха при дипломната й защита в решението на изпитната комисия: „Работата й е с оценка „отличен” по всички разглеждани критерии”.
За чест на катедра „Индустриален дизайн”, през четирите дни на дипломни защити, съвпадащи с представянето на изложбата, на комисията с председател ръководителят на катедрата проф. д-р Пламен Братанов, постоянно се налагаше да повтаря почти за всеки дипломант: „Цялостната оценката на комисията е „отличен”!
Една след друга се защитаваха идеи и техните реализации на значимо професионално равнище с трите основни изисквания за функционалност, ергономичност, естетика. Забележките и съветите на членове на комисията при отделните защити, представляваха само мотивация към още по-добри творчески постижения.
Ще се запомнят дипломните работи на Валерия Казакова „Декоративна осветителна пластика”, на Пламена Грешкова „Дизайн на лого и фирмена идентичност”, на Димитър Любенов „Дизайн на хладно оръжие /меч/ за филмова продукция”, на Мария Величкова „Графично оформление на каталог”, на Иванка Ангелова „Осветително тяло Sun” и на много, много други студенти дипломанти.
Осветително тяло – Валерия Казакова.
За защитата на своята „Наградна пластика „Академика” Моазес Мутафчиева беше проследила развитието на наградните пластики през вековете от древността, през съвремието с пластиките за „Оскар”, „Грами”, Нобелова награда и пр., та до пластиката „Малкият принц” на своя преподавател проф. Братанов.
Моазес Мутафчиева при дипломната защита. | Пано на пластиката й. |
Добро, мотивиращо младите дизайнери решение на ръководството на катедрата е, че всичко свързано със защитата им впоследствие ще бъде качено на дискове и съхранено в архив.
Оръжието за филмови продукции на Димитър Любенов.
Много от вече дипломираните бакалаври и магистри ще продължат образованието си, други и сега директно са на работа във фирми или е предстояща професионалната им реализация. А за дните на изложбата и на дипломната защита, те ще си спомнят думите на своя ректор проф. Росен Василев, че за тях това е само началото, пожелавайки им много отлични творчески изяви през годините.
Николай ЖЕКОВ