„На добър път в живота със знанията и опита, на които години наред отдавахте сили” – звучаха в препълнената аула на университета приветствените послания на декана на факултета проф. д-р Пламен Дичев и на шестте катедрени ръководители към абсолвентите бакалаври и магистри. А младите хора в абсолвентски тоги с вълнение се завръщаха в спомена за преживените студентски радости и трудности, аплодираха наградените си колеги отличници, снимаха се за вечен спомен, прегръщаха се за раздяла.


Горди родители в залата и випускници – настоящи и бъдещи (детето в бяло).

Традиционното изпращане на випускниците от единствения в страната Корабостроителен факултет (КФ) тази година носеше белега и на новата си катедрена структура, наложена от демографските и икономически процеси в страната. Шестте университетски факултета бяха трансформирани в четири, поради което КФ стана приемник на три катедри от факултет „Морски науки и екология”. Към досегашните „Корабостроене”, „Корабни машини и механизми”, „Топлотехника” се присъединиха „Корабоводене, управление на транспорта и опазване чистотата на водните пътища”, „Екология и опазване на околната среда”, „Растениевъдство”. Животът е доказвал неведнъж, че уплътнените структури могат да работят и по-ефективно. Какви са основанията за това при учебния процес във факултета? Каква е учебната и лабораторната база на катедрите? Какви са възможностите за трудова реализация на дипломираните? Защо бъдещите кандидат-студенти биха направили отличен избор с обучението си във факултета?

Катедра „Корабостроене” с ръководител доц. д-р Харалан Хараланов

С възможностите си за усвояване на автоматизирани системи от ново поколение за проектиране на кораби, с установеното в университета бюро на фирма „Кеппел Фелс Балтек”, в което студентите едновременно се обучават и проектират корабни конструкции срещу заплащане, катедрата е много подходяща за младите хора. Те могат да усъвършенстват подготовката си в Германия и Португалия и да се реализират като корабни архитекти у нас и в чужбина.

За съжаление, наложилото се мнение за криза в родното корабостроене заради свита производствена база още не е преодоляно. А със своите 38 фирми в бранша днес корабостроенето и кораборемонтът набраха надежден потенциал. Въпреки свободните работни места и доброто заплащане обаче в наши фирми като ККЗ „МТГ-Делфин” АД, „Булярд корабостроителна индустрия”, „Терем КР Флотски арсенал - Варна” ЕООД, КРЗ „Одесос” АД и др., броят на кандидат-студентите още не съответства на производствените нужди. Добрата новина е, че от Европейския съюз са предложени важни стимули да разрастване на корабостроителните ни дейности. В МТГ „Делфин” например наскоро построиха два кораба за драгажния флот на Холандия и са в договорни отношения за нови кораби с най-авторитетни холандски фирми. „Делфин” е с възможности да проектира и строи типове кораби до 75 000 тона DWT на вода с високотехнологични CAD/CAM системи.

Известно е, че корабостроенето е важен лост за икономиката на една страна, който води след себе си много други производства.


С дипломите в ръце – напред в живота.

Шапки-и-и…горе!

Катедра „Корабни машини и механизми” с ръководител доц. д-р Ирина Костова

Обучението в катедрата освен на модерния тренажор за корабни механици, се осъществява и в лабораториите „Корабни двигатели с вътрешно горене”, „Парни и газови турбини”, „Корабни палубни механизми”, „Ремонт, диагностика и дефектация”, „Якостни и вибрационни изпитания”, които разполагат с 6 стенда и 8 макета. Планирано е създаването на още 2 лаборатории. Дипломираните получават международно признато свидетелство за правоспособност от „вахтен механик” до „главен механик” на морски и речни кораби, на плаващи платформи и морски съоръжения. Без проблем се реализират в корабоплаването, корабостроенето, кораборемонта, в корабни класификационни, проектантски и застрахователни компании, в топло- и ядрената енергетика, в енергоремонта, машиностроенето, химическата, газовата, нефтената, металургичната промишленост. Заплащането е много над средната работна заплата за страната.

Катедра „Корабоводене, управление на транспорта и опазване чистотата на водните пътища”

На разположение на студентите са 10 тренажора, 5 стенда, 13 лаборатории за опознаване на основните уреди и средства за навигация, за комуникации, наблюдение и т.н. Но най-забележителната придобивка е съоръженият преди 4 години със сътрудничеството на холандска фирма тренажорен комплекс с 2 мостика с обзорен обхват 360 градуса и резолюция на изображението FUL ND, международно сертифициран с клас „А”. Той предоставя за учебния процес различни модели виртуални кораби, различни модули за контрол и взаимодействие при плавания, визия за световните и наши пристанища. Последвалото разширение на тренажора го доразви с мултифункционален мостик с 3D визуализация на световно ниво, с преден и заден 180-градусови мостици, които могат да се трансформират в един 360-градусов мостик.

Тренажорният комплекс работи с пълен капацитет не само за студентите ни корабоводители, а и за работещи по корабите морски специалисти. Катедрата е организирала за тях допълнителна специална подготовка по утвърден модел курсове на IMO за повишаване на квалификацията.

Има широко поле за професионална реализация у нас и по света за дипломираните корабни инженери. Налице са места и за прием на нови студенти.

Катедра „Топлотехника” с ръководител доц. д-р Илия Хаджидимов

За учебните специалности и дисциплини говорят дори само наименованията на лабораториите й: „Отопление, вентилация и климатизация”; „Помпи, компресори, вентилатори”; „Горивна техника и технологии”; „Възобновяеми енергийни източници”; „Компютърни системи за инженерно проектиране”; Учебен полигон с учебна мачта”; „Топлотехнически измервания и пренасяне на данни”; LG Multi V 40kW air conditioner. Обучението обхваща 9 програмни продукта.

Реализацията на дипломираните е стопроцентова в строителни фирми, в енергетиката, туризма, ВЕИ сектора, търговията. Търсени са като механици по експлоатация на топлотехнически системи, проектанти, мениджъри в инженерингови фирми. И тъй като броят на завършилите през тази година е недостатъчен, редица фирми отправят директни искания до университета за нужните им кадри.

Катедра „Екология и опазване на околната среда” с ръководител доц. д-р Христо Крачунов

Обучението е вдве основни катедрени специалности – „Инженерна екология” и „Защита на населението при бедствия и аварии”. „Инженерна екология” е единствената за страната бакалавърската специалност с уникално съчетание на инженерна и екологическа подготовка. Това дава на дипломираните широк профил от възможности за професионална реализация.

За практическата подготовка на младите еколози се ползват лабораториите „Замърсяване на въздуха и технологии за пречистване”, „Замърсяване на водите и технологии за пречистване”, „Почвознание”, „Обща химия”, „Площадка за компостиране”. Базата се ползва от студентите и за работата им по проекти за качеството на водите на Черно море, за развитието на аквакултурите и т.н.

За специалността „Защита на населението при бедствия и аварии” изключителна придобивка е тренажорът с холандско ноу-хау за триизмерно онагледяване на екстремални ситуации върху широк екран. Това дава възможност на студентите и за виртуално участие в спасителни и превантивни дейности.

Трудовата реализация на дипломираните в катедрата е много добра – като еколози в РИОСВ и в общини, в Басейнова дирекция, Морска администрация, Изпълнителна агенция по околната среда, в съответните заводски звена и т.н.

Катедра „Растениевъдство”с ръководител доц. д-р Драгомир Пламенов

Кандидат-студентите трябва отрано да се подготвят, защото конкуренцията за прием по специалностите е сериозна. Но затова пък могат да получат добра практическа подготовка в лабораторията по агроекология с 12 съвременни апарата за анализ на почви, растителна продукция и т.н. Ще могат да ползват лабораторната база по растителна защита, растениевъдство, почвознание, микробиология. Ще затвърдяват агрономическите си умения в учебното опитно поле и в прилежащата към него оранжерия за упражнения и през зимата по зеленчукови култури – производство на разсад, генетико-селекционни кръстоски между отделни сортове и т.н..

За реализацията си кадрите на „Растениевъдство” имат много възможности – в земеделските кооперации, в семейните ферми, в научните звена за нови технологии и иновации в земеделието, в институции за растителен и хранителен контрол и т.н.

Николай ЖЕКОВ