Студенти
- Повече визуална средства за информация.
- Позволява се на студентите да използват технологично-базирани средства за подкрепа, с помощта на които те записват лекцията си или чрез които правят разработките за изпити.
- Разрешава се използването на технически средства, които подпомагат обучението на студента.
- Използва се образователна мултимедията за онагледяване на учебното съдържание.
- Използва се динамична визуализация в реално време – най-вече видеоклипове като допълващи средства, за подпомогнете на ефективното учене.
- Когато е уместно, се предоставят предварително ресурсите за запознаване у дома
- В курсове за студенти с нарушено зрение се предвиждат по-едри шрифтове при презентации и описани с думи на показваните изображения
- Записваният текст на дъската се чете на глас, за да може незрящия да чуе и запише.
- Позволява се по-късно започване на час за студенти, които се нуждаят от специален транспорт, както и по-ранното напускане на лекции.
- Позволява се използването на компютри при отговаряне на въпроси
- Позволява се използването на устни отговори на тестови въпроси
- Позволява се на студентите да диктуват отговорите си на тестовите въпроси
- Използват се алтернативни задачи за студенти, чиито увреждания пречат да изпълнят един вид задача по най-добрия възможен начин.
- Прилагат се гъвкави задания, които позволяват на студентите да изпълнят учебните цели по различни начини или да удължат времето си за изпълнение, стига да следват съответните инструкции.
- Изпробват се множество форми за ангажиране на студентите независимо от техните увреждания или стилове на учене.
- Говори се ясно и отчетливо за студенти с увреден слух, като периодично се проверява дали студентът чува и разбира речта на преподавателя.
- Проявява се търпение към студенти с говорни дефекти, чиято реч е забавена или трудно разбираема. Останалите студентите се обучават в търпение и толерантност.
- Намаляват се темповете на дискусии; определя се време за включване и на студентите със специални нужди.
- Консултират се родителите за помощта, която могат да оказват при подготовка на студента в къщи.
- Внимава се студентите с нарушен слух да не сядат до проектори или други устройства, източник на шум, който влияят неблагоприятно върху възприятията им.
- За лицата с двигателни нарушения се осигурява достатъчно пространство и при необходимост възможност за двигателна активност – ставане, извеждане.
- На лицата с епилепсия задължително се осигурява място до студент, обучен и подготвен за реакция при пристъп; отдалечава се от предмети от които може да се нарани при падане.
- Студентите, в чийто курс има студенти с епилепсия се обучават допълнително. При пристъп на студента се извеждат.
- В курсове, в които се обучават студенти, засегнати от психични заболявания, се следи за по-спокойна атмосфера, понижаване на напрежение, тона на говорене, овладяване на ситуации, които влияят неблагоприятно и отключващо остро състояние.
- Предвижда се удължен срок за подготовка на студента със СОП, която стартира в по-ранен етап и ако е необходимо продължава до поправителна сесия. В рамките на подготовката за изпит се предлагат допълнителни консултации.
- Часовете за консултации на преподавателите се съобразяват с възможностите на студентите за посещаването им.
- Когато е необходимо се дават допълнителни инструкции. На студентите се позволява да записват инструкциите на записващи устройства.
- Предвижда се проверка на степента, в която студента разбира правилно инструкцията или задачата за изпит.
- Създават се специфични условия за провеждане на изпити - например устен за незрящите студенти, подготовка на въпросници с уголемен шрифт, за студентите с нарушено зрение; използване на електронно устройство за писане при студенти с двигателни нарушения, които се затрудняват с писането на ръка, изпитване в писмена форма за студенти с нарушен слух.
- Времето за изпит се удължава, когато е необходимо.
- Предоставя се допълнително време на студента при изпит.
- Изразните средства, правописа и правоговора не се отразяват в оценяване на знанията.
* Използването на горепосочените начини за обучение се предлагат след подадено заявление до Ректор, подкрепено от диагноза с ТЕЛК
- Проект „Студентски практики – фаза 1” по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”
- Указание за кандидат практикантите
Уважаеми студенти,
Информираме Ви, че с решение на Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" 2014-2020 от 13.10.2017 г., периодът на изпълнение на проект BG05M20P001-2.002-0001 "Студентски практики - Фаза 1" се удължава до 29.09.2018 г.
Съгласно чл. 4, ал. 3 от Инструкцията за реда и условията за изпълнение на дейностите по проект "Студентски практики - Фаза 1", всички започнали практически обучения трябва да приключат най-късно до един месец преди края на проекта (29.08.2018 г.).
Кандидатстването в проекта е изцяло чрез онлайн платформата http://praktiki.mon.bg/sp.
С цел ефективно и съответстващо на нормативната уредба изпълнение на процесите по провеждането на студентските практики задължително трябва да се запознаете с правилата и условията, утвърдени с Инструкцията. Утвърдената Инструкция за реда и условията за изпълнение на дейностите по проект "Студентски практики - фаза I" може да намерите в секция "За проекта", подсекция "Документи" или на интернет адрес: http://praktiki.mon.bg/sp/pages/documents.
В проекта могат да участват всички студенти от Технически университет – Варна, като:
- Действащи студенти, вписани в Регистъра на МОН се регистрират на интернет адрес: https://praktiki.mon.bg/sp/registration/students.
- Действащи студенти, които не фигурират в Регистъра на МОН (студенти от 1-ви курс) се регистрират на интернет адрес: https://praktiki.mon.bg/sp/registration/students-self .
Всички, които желаят да се включат могат да подадат своите договори, включително студенти от 1-ви курс, като се спазват всички действащи към момента правила.
Изисквания
- Практическо обучение е провеждане на практика, която съответства на изучаваната от студента специалност или професионално направление (професионални направления или област на висше образование), в рамките на 240 (астрономически) часа в реална работна среда в изпълнение на задачи, възложени от обучаващата организация съгласно нарочно изготвена програма.
- Практическото обучение по проекта е различно от предвидената по учебен план за съответната специалност и образователно-квалификационна степен практика.
- Практическото обучение се провежда индивидуално или в групи с помощта и под контрола на служител на обучаващата организация - ментор, и при наставничеството на преподавател от висшето училище - академичен наставник.
- Студентът се регистрира и попълва профила си в изградения в уеб базираната система модул, след което може да кандидатства за обяви публикувани от обучаваща организация.
Студентът-практикант не може да провежда практическо обучение в обучаваща организация:
- с която е в трудови правоотношения и/или правоотношения по ЗЗД;
- с чийто собственик и/или член на управляващ орган е в родство по пряка и по съребрена линия;
- при ментор, с когото е в родство по пряка и съребрена линия.
За тези обстоятелства студентът-практикант подписва декларация по образец при подписването на договора си.
Функционални експерти:
- доц. д-р инж. Маргрета Парашкеванова Василева - Водещ функционален експерт, Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
- доц. дн Тошко Христов Петров - Функционален експерт, Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
- доц. дн инж. Антон Славчев Георгиев - Функционален експерт, Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
- доц. д-р инж. Павлина Калчева Лютова - Функционален експерт (за специалности: МТМ, КТМ, ПИ, ХМ, СИХНГП, ТТТ и колеж Варна), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
- доц. д-р инж. Маринела Йорданова Йорданова - Функционален експерт (за специалности: ЕТ, ВЕИ,ЕЕ, ЕСЕО и ЕОК), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
- доц. д-р инж. Ирина Добрева Костова - Функционален експерт (за специалности: КМТ, КММ, КВ и ЕФП), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
- доц. д-р инж. Слава Миланова Йорданова - Функционален експерт (за специалности: КСТ, СИТ, АИУКС, РМ, КТТ, ТКМТ, Е и БМЕ), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
- доц. д-р Беанета Василева Янева - Функционален експерт (за специалности: СМ, А, ТТОМОС, ИЕ, ИД, ИМ и ТПИ), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
- доц. д-р инж. Радко Петров Михайлов - Функционален експерт (за специалности от ДТК), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
Технически изпълнители - прием на договори със студенти:
- Елена Михайлова Кинджакова (за специалности: МТМ, КТМ, ПИ, ХМ, СИХНГП, ТТТ, колеж Варна, КМТ, КММ, КВ и ЕФП), тел.: 0896666144, е-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. , стая 313а ЕФ.
- Евгения Стоянова Димитрова (за специалности: ЕТ, ВЕИ,ЕЕ, ЕСЕО, ЕОК, СМ, А, ТТОМОС, ИЕ, ИД, ИМ и ТПИ и ДТК), тел.: 0893653007, е-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. , стая 802 ЕФ.
- Янита Добромирова Черногорова (за специалности: КСТ, СИТ, АИУКС, РМ, КТТ, ТКМТ, Е и БМЕ), тел.: 0878148109, е-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. , стая НУК 121.
Екип на проекта при ТУ - Варна