• Повече визуална средства за информация.
  • Позволява се на студентите да използват технологично-базирани средства за подкрепа, с помощта на които те записват лекцията си или чрез които правят разработките за изпити.
  • Разрешава се използването на технически средства, които подпомагат обучението на студента.
  • Използва се образователна мултимедията за онагледяване на учебното съдържание.
  • Използва се динамична визуализация в реално време – най-вече видеоклипове като допълващи средства, за подпомогнете на ефективното учене.
  • Когато е уместно, се предоставят предварително ресурсите за запознаване у дома
  • В курсове за студенти с нарушено зрение се предвиждат по-едри шрифтове при презентации и описани с думи на показваните изображения
  • Записваният текст на дъската се чете на глас, за да може незрящия да чуе и запише.
  • Позволява се по-късно започване на час за студенти, които се нуждаят от специален транспорт, както и по-ранното напускане на лекции.
  • Позволява се използването на компютри при отговаряне на въпроси
  • Позволява се използването на устни отговори на тестови въпроси
  • Позволява се на студентите да диктуват отговорите си на тестовите въпроси
  • Използват се алтернативни задачи за студенти, чиито увреждания пречат да изпълнят един вид задача по най-добрия възможен начин.
  • Прилагат се гъвкави задания, които позволяват на студентите да изпълнят учебните цели по различни начини или да удължат времето си за изпълнение, стига да следват съответните инструкции.
  • Изпробват се множество форми за ангажиране на студентите независимо от техните увреждания или стилове на учене.
  • Говори се ясно и отчетливо за студенти с увреден слух, като периодично се проверява дали студентът чува и разбира речта на преподавателя.
  • Проявява се търпение към студенти с говорни дефекти, чиято реч е забавена или трудно разбираема. Останалите студентите се обучават в търпение и толерантност.
  • Намаляват се темповете на дискусии; определя се време за включване и на студентите със специални нужди.
  • Консултират се родителите за помощта, която могат да оказват при подготовка на студента в къщи.
  • Внимава се студентите с нарушен слух да не сядат до проектори или други устройства, източник на шум, който влияят неблагоприятно върху възприятията им.
  • За лицата с двигателни нарушения се осигурява достатъчно пространство и при необходимост възможност за двигателна активност – ставане, извеждане.
  • На лицата с епилепсия задължително се осигурява място до студент, обучен и подготвен за реакция при пристъп; отдалечава се от предмети от които може да се нарани при падане.
  • Студентите, в чийто курс има студенти с епилепсия се обучават допълнително. При пристъп на студента се извеждат.  
  • В курсове, в които се обучават студенти, засегнати от психични заболявания, се следи за по-спокойна атмосфера, понижаване на напрежение, тона на говорене, овладяване на ситуации, които влияят неблагоприятно и отключващо остро състояние.
  • Предвижда се удължен срок за подготовка на студента със СОП, която стартира в по-ранен етап и ако е необходимо продължава до поправителна сесия. В рамките на подготовката за изпит се предлагат допълнителни консултации.
  • Часовете за консултации на преподавателите се съобразяват с възможностите на студентите за посещаването им.
  • Когато е необходимо се дават допълнителни инструкции. На студентите се позволява да записват инструкциите на записващи устройства.
  • Предвижда се проверка на степента, в която студента разбира правилно инструкцията или задачата за изпит.
  • Създават се специфични условия за провеждане на изпити - например устен за незрящите студенти, подготовка на въпросници с уголемен шрифт, за студентите с нарушено зрение; използване на електронно устройство за писане при студенти с двигателни нарушения, които се затрудняват с писането на ръка, изпитване в писмена форма за студенти с нарушен слух.
  • Времето за изпит се удължава, когато е необходимо.
  • Предоставя се допълнително време на студента при изпит.
  • Изразните средства, правописа и правоговора не се отразяват в оценяване на знанията.

* Използването на горепосочените начини за обучение се предлагат след подадено заявление до Ректор, подкрепено от диагноза с ТЕЛК

 

 

 

Уважаеми студенти,

Информираме Ви, че с решение на Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" 2014-2020 от 13.10.2017 г., периодът на изпълнение на проект BG05M20P001-2.002-0001 "Студентски практики - Фаза 1" се удължава до 29.09.2018 г.

Съгласно чл. 4, ал. 3 от Инструкцията за реда и условията за изпълнение на дейностите по проект "Студентски практики - Фаза 1", всички започнали практически обучения трябва да приключат най-късно до един месец преди края на проекта (29.08.2018 г.).

Кандидатстването в проекта е изцяло чрез онлайн платформата http://praktiki.mon.bg/sp.

С цел ефективно и съответстващо на нормативната уредба изпълнение на процесите по провеждането на студентските практики задължително трябва да се запознаете с правилата и условията, утвърдени с Инструкцията. Утвърдената Инструкция за реда и условията за изпълнение на дейностите по проект "Студентски практики - фаза I" може да намерите в секция "За проекта", подсекция "Документи" или на интернет адрес: http://praktiki.mon.bg/sp/pages/documents.

В проекта могат да участват всички студенти от Технически университет – Варна, като:

Всички, които желаят да се включат могат да подадат своите договори, включително студенти от 1-ви курс, като се спазват всички действащи към момента правила.

Изисквания

  • Практическо обучение е провеждане на практика, която съответства на изучаваната от студента специалност или професионално направление (професионални направления или област на висше образование), в рамките на 240 (астрономически) часа в реална работна среда в изпълнение на задачи, възложени от обучаващата организация съгласно нарочно изготвена програма.
  • Практическото обучение по проекта е различно от предвидената по учебен план за съответната специалност и образователно-квалификационна степен практика.
  • Практическото обучение се провежда индивидуално или в групи с помощта и под контрола на служител на обучаващата организация - ментор, и при наставничеството на преподавател от висшето училище - академичен наставник.
  • Студентът се регистрира и попълва профила си в изградения в уеб базираната система модул, след което може да кандидатства за обяви публикувани от обучаваща организация.

Студентът-практикант не може да провежда практическо обучение в обучаваща организация:

  • с която е в трудови правоотношения и/или правоотношения по ЗЗД;
  • с чийто собственик и/или член на управляващ орган е в родство по пряка и по съребрена линия;
  • при ментор, с когото е в родство по пряка и съребрена линия.

За тези обстоятелства студентът-практикант подписва декларация по образец при подписването на договора си.

Функционални експерти:

  1. доц. д-р инж. Маргрета Парашкеванова Василева - Водещ функционален експерт, Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
  2. доц. дн Тошко Христов Петров - Функционален експерт, Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
  3. доц. дн инж. Антон Славчев Георгиев - Функционален експерт, Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
  4. доц. д-р инж. Павлина Калчева Лютова - Функционален експерт (за специалности: МТМ, КТМ, ПИ, ХМ, СИХНГП, ТТТ и колеж Варна), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
  5. доц. д-р инж. Маринела Йорданова Йорданова - Функционален експерт (за специалности: ЕТ, ВЕИ,ЕЕ, ЕСЕО и ЕОК), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
  6. доц. д-р инж. Ирина Добрева Костова - Функционален експерт (за специалности: КМТ, КММ, КВ и ЕФП), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
  7. доц. д-р инж. Слава Миланова Йорданова - Функционален експерт (за специалности: КСТ, СИТ, АИУКС, РМ, КТТ, ТКМТ, Е и БМЕ), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
  8. доц. д-р Беанета Василева Янева - Функционален експерт (за специалности: СМ, А, ТТОМОС, ИЕ, ИД, ИМ и ТПИ), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
  9. доц. д-р инж. Радко Петров Михайлов - Функционален експерт (за специалности от ДТК), Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

Технически изпълнители - прием на договори със студенти:

  1. Елена Михайлова Кинджакова (за специалности: МТМ, КТМ, ПИ, ХМ, СИХНГП, ТТТ, колеж Варна, КМТ, КММ, КВ и ЕФП), тел.: 0896666144, е-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. , стая 313а ЕФ.
  2. Евгения Стоянова Димитрова (за специалности: ЕТ, ВЕИ,ЕЕ, ЕСЕО, ЕОК, СМ, А, ТТОМОС, ИЕ, ИД, ИМ и ТПИ и ДТК), тел.: 0893653007, е-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. , стая 802 ЕФ.
  3. Янита Добромирова Черногорова (за специалности: КСТ, СИТ, АИУКС, РМ, КТТ, ТКМТ, Е и БМЕ), тел.: 0878148109, е-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. , стая НУК 121.

 Екип на проекта при ТУ - Варна