Електрическите превозни средства, ВЕИ-електроенергията и разработките на ТУ - Варна
- Детайли
- Категория: ТехнокулТУра ТехнокулТУра
- Публикувана на 11 Март 2019 11 Март 2019
Усилията за решаване на световните енергийни проблеми, през последните години се насочиха към две важни, екологично значими направления. Все повече се ползва ветрова и слънчева енергия като заместител на конвенционалната, а горивата за автомобили постепенно отстъпват място на зареждането с електричество.
Учебните и научни програми на катедри и специалности като „Електротехника и възобновяеми енергийни източници” в Електротехническия факултет на университета, също залагат на тези актуални насоки в производствените технологии. По темата разговаряме с ВИД ръководителя на катедра „Теоретична и измервателна електротехника” доц. д-р инж. Марин Маринов, на неговия докторант от катедра „Електротехника и електротехнологии“ инж. Георги Желев и на доц. д-р инж. Майк Щреблау, преподавател в катедра ”Електротехника и електротехнологии”
На финалната отсечка за изграждане на електрически автомобил в университета
Традиция на обучението в специалност „Електротехника и ВЕИ“ са електрическите машини, електрическите апарати и възобновяемите енергийни източници. Предизвикателствата на новото време изискват нов подход за тяхното изучаване. Така, за нуждите на учебния процес в катедра ЕТЕТ се въведоха и дисциплините „Електромобили” и „Електрически системи в автомобилите – обяснява доц. Маринов. – Но инженерното образование не е само теория и виртуалност, а изисква и изграждане на реална лабораторна база. Това наложи създаването на прототипи на превозни средства с електрическо задвижване. Несъмнено, много от възпитаниците ни в бъдеще ще участват в тази индустрия. Затова набавихме силовото задвижване, като закупихме от чужбина задвижващия електродвигател, контролера към него, управлението, батериите и скоро ще ги имплантираме към наш автомобил. Идеята е да превърнем една класическа кола в електромобил, като съответно заменим ДВГ и прилежащите му компоненти с електрическо силово задвижване.
За по-цялостно усвояване на материята от студентите избрахме пътя от по-простото към по-сложното изпълнение. Процесът започна с разработване на велосипед с електрическо задвижване, създаден от дипломант на катедрата ЕТЕТ. Впоследствие студентите с голямо удоволствие го караха по алеите на университетския кампус.
Електровелосипедът.
Следващата стъпка беше да създадем мотоциклет с електрозадвижване. И това стана реалност през 2017 год. по научен проект, финансиран от вътрешния фонд за научни изследвания. Освен нас, в екипа участваха млади преподаватели от катедри „Електроника“ и „Транспортна техника и технологии“. За целта - обикновен японски мотоциклет с ДВГ беше конвертиран в електрически с 5-киловатов електрически двигател, контролер и батерии с капацитет 40 амперчаса. Би могъл да развие до 160 км/час, но алеите ни нямат необходимата дължина и студентите са принудени да не надвишават 100 км/час. Без ново зареждане мотоциклетът може да измине разстояние от около 30 км при градско движение. При разработката активно се включиха и студентите от специалност „Електротехника“. Бяха разработени 3 дипломна работи в ОКС „бакалавър“ и 2 в ОКС „магистър“.
Доц. Маринов (вдясно) и докторант Желев представят електромотоциклетът.
Разбира се, не са малки проблемите с финансирането, но благодарение на съфинансиране и дарения от фирми като 3К „Солар”, „Комтек – М”, „Монтажи- Варна”, „Динамо” - Сливен успяваме да си набавим най-необходимото.”
„Бъдещето е на електромобилите – добавя докторант Желев. – Тяхното к.п.д. се движи между 60 до 70 на сто при минимални вредни емисии, докато коефициентът на автомобилите с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) е максимум 22 на сто. При това тези автомобилите имат много негативни въздействия върху околното среда. Неслучайно в завод „Динамо” в Сливен, с чието ръководство ни свързват контакти за взаимопомощ, вече се разработва български двигател за електромобили и той в момента е в процес на изпитание. Единствените проблеми, които не са в полза на електромобила, са свързани с бавното зареждането на батериите. Но, само засега.”
Обучение за преобразуване на енергиите на слънцето и вятъра в електрическа енергия
Още от втори курс – разказва доц. Щреблау – нашите студенти се запознават със същността на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ), а в следващите курсове изучават „Фотоволтаични системи и соларни електроцентрали”, както и дисциплини свързани с ветрови енергийни съоръжения, с проектиране на соларни и ветрови инсталации. В учебния материал са включени и теми свързани с преобразуването на енергията на морските вълни, приливите и отливите, геотермална енергия, водородни технологии и др. Но, разбира се, най-ефективно за подготовката на тези бъдещи специалисти е онова, до което те сами се докоснат практически, което сами превръщат в опит. През миналата година по идея на настоящите четвъртокурсници, 15 ентусиасти, създадохме Студентски клуб по възобновяеми енергийни източници. И с тях доизградихме система от фотоволтаични модули с обща мощност 1500Wp. Една част от получената енергия осигурява светодиодно осветление в ниското тяло на Електрофакултета, а друга част се използва за осветление на лаборатория 716Е „Възобновяеми енергийни източници“. Допълнително бе изградена и система за мониторинг и прогнозиране на електрическа енергия получена от Слънцето. Тя е окомплектована с разположените върху покрива на ниското тяло на Еелектрофакултета фотоволтаични модули.
Доц. Щреблау води занятие с четвъртокурсници в 716-та лаборатория.
Впрочем, от акредитационната комисия на министерството обявиха, че лаборатория 716Е е най-добре развитата в българските университети база от областта на ВЕИ. Сега доразвиваме фотоволтаичната си система за осветление и на други помещения. Студентите от клуба вече разработват идеи и за подаване на електроенергия в централната мрежа.
В близост до входа на факултета от няколко години имаме изграден и напълно автентичен ветрогенератор, на който сега сменяме лагерите, подновяваме перките и електрическата му изолация. Той се ползва както за учебни цели, така и за научна дейност.
Специализациите върху ВЕИ-производствата на енергия са изключително перспективни със стопанските си и екологични предимства, затова неслучайно светът стремително се е насочил към тях. В Германия, в Скандинавските страни, производството на енергия от слънце и вятър покрива огромна част от енергийните нужди на населението. Съответните кадри в сектора са търсени навсякъде и ще стават все по-желани за заемане на работни места, при добро заплащане.
Николай ЖЕКОВ