За академичните измами, вандализма и кражбите
- Детайли
- Категория: ТехнокулТУра ТехнокулТУра
- Публикувана на 06 Февруари 2020 06 Февруари 2020
Текст: Лъчезар Георгиев (катедра „КНТ“)
„Унищожението на коя да е нация не изисква атомни бомби или използване на ракети с далечен радиус на действие. Иска се само снижаване на качеството на образованието и разрешаване на измамата от страна на учащите се на изпитите. Пациентите умират в ръцете на такива лекари. Зданията се рушат в ръцете на такива инженери. Парите се губят в ръцете на такива икономисти и счетоводители. Справедливостта се губи в ръцете на такива юристи и съдии. Крахът на образованието – това е крах на нацията.“
В публикация на румънския сайт „Журналисти“ се твърди, че горният текст е гравиран върху плоча на входа на университета в южноафриканския град Стеленбош. Това е опровергано от сайта „Свобода“. Без значение дали наистина там има такава плоча или не, мисълта, която се твърди, че съдържа тя, е несъмнено валидна. За радост, нашият Академичен съвет е приел Правилник за академичен интегритет, който подробно описва академичните измами и наказанията, които се налагат при разкрити такива. Тук се включва и плагиатството, за каквото бе отстранен бившият ни ректор. Колкото лесно е то за извършване в днешно време, толкова е лесно и за разкриване със специалните програми за тази цел. Време е да започнем да ги прилагаме и за дипломните ни работи, както правят например във Вроцлавската политехника (вж. §23, т. 13, 14). Но тук по-подробно ще се спрем на използването на съвременна техника за академични измами на изпит. Задачата на преподавателите е да повишим разкриваемостта им, което би обезкуражило склонните към тях. Оказва се, че има само една страна в света, където използването на такива средства е ограничено със закон. Това е Китай. Но производството им не е и Китай залива света с тях. Може би дългосрочната цел е целият останал свят да потъне в невежество (което вече започва да става), а образован Китай да властва над него? Не знам. Но ето за какви точно средства става дума, предлагани от многобройни интернет-магазини и у нас (те продават и детектори за откриване на тези устройства, подобно на „стъкларя“ във филма „Хлапето“☺).
Общо има пет групи такива устройства (вж. например списъка в „шпионския“ магазин „Диверсант“):
- Устройства, изобразяващи текст (часовници) или възпроизвеждащи звук (химикалки, калкулатори).
- Микрослушалки, включени към звуковъзпроизвеждащи устройства и към такива за скрита свръзка.
- Неодимови магнити за ушния канал с „огърлица“ на шията за възпроизвеждане / приемане на звук.
- Устройства за скрита свръзка – с помощта на мобилен телефон (чрез „Bluetooth“) или автономни.
- Скрити камери и микрофони, вградени в очила, химикалки и др. за предаване на въпроса от изпита.
Устройствата от първата група, някои от които съчетани с втората или третата, позволяват автономна работа без радиосвръзка. Все пак при устройствата за звуковъзпроизвеждане той се предава чрез маломощен радиопредавател до радиоприемниците в слушалките. Това позволява той да бъде засечен. Но мощността му е толкова малка, че трябва детекторът на радиовълни (например евтиният „CC308+“) да се приближи твърде много до студента, при което последният се дразни и може да се оплаче пред ръководството (потвърдено на практика!). Освен това литиево-полимерната батерия на намиращите се в продажба детектори е с изтекъл срок на годност. Замяната ѝ не е толкова проста – запоена е за платката. Детекторите не са подходящи и защото засичат и външни радиопредаватели (напр. в клетъчните станции за мобилна свръзка).
Устройствата от втората група са сравнително лесни за откриване, защото (за разлика от третата група) имат вграден галваничен елемент (неправилно наричан батерия), което ги прави недостатъчно миниатюрни, за да бъдат напъхани толкова надълбоко в ушния канал, че да не се виждат. Тук проблемът са дългите коси, които могат да закриват ушите. Още преди изпита трябва да се регламентира изискването за открити уши. Това пък може да бъде прието на нож от някои, за които прическата е прекалено важна. У нас понастоящем мюсюлманските забрадки и фереджета са рядкост, но при тях също би възникнал този проблем…
Устройствата от третата група работят подобно на високоговорителите. Около шията има „огърлица“ – бобина, през която минава променлив ток със звукова честота. Около нея се създава магнитно поле, което кара неодимовия магнит, поставен до тъпанчето, да трепти. Разликата с високоговорителя е в това, че при него магнитът е неподвижен, а бобината (шпулата) се движи, докато при ушния магнит е точно обратното.
Комплектът включва 4 цилиндрични магнита с формула Nd2Fe14B – 2 големи и 2 малки. Само малките, които имат диаметър 3 и височина 2 mm, могат да влязат чак до тъпанчето. Това предполага ушният канал да е добре почистен от ушна кал, което си е цяла медицинска процедура и се прави със специални инструменти, а не с клечки с памук, които вместо да извадят „калта“, я натъпкват по-навътре в ухото. (Поначало ушната кал е полезна, защото не позволява на бактериите да проникнат в ушния канал.) Изваждането на магнита става със специална магнитна пръчица, която се пъха в ухото и го привлича.
Тук дебело трябва да подчертаем, че не препоръчваме на никого да си пъха магнити в ушите! Но как да разберем дали са там? Ако са, те са толкова навътре, че не се виждат! Единият начин е с гореспоменатата пръчица. Другият – със специален детектор на магнитно поле (напр. „AX-T02“), каквито също се продават у нас, но откриват малкия магнит на разстояние не повече от сантиметър, което е твърде малко, ако той е до тъпанчето. Този детектор реагира и на променливо магнитно поле, ако се приближи до „огърлица“, в която тече променлив ток. Но всеки опит за подобно действие ще доведе до незабавно изключване на устройството от ползващия го, а и както при пръчицата, и тук възниква проблем с прекалената близост…
Що се отнася до четвъртата и петата група, и там опираме до откриването на радиоизлъчването, проблемите при което бяха вече описани. За съжаление, не се намираме на полето или в планината. Градският радиофон е толкова силен, че е трудно да открием източника на излъчване, без да се приближим прекалено.
Алтернатива на детекторите е заглушаването на използваните в мобилните свръзки радиодиапазони в изпитната зала. ТУ–Варна разполага с такива заглушители и някои от колегите дори вече имат опит с тях. Това е ефикасна мярка за всички устройства с изключение на часовниците от първата група (вж. по-горе). Но по-старите заглушители не поддържат някои от честотите на новите стандарти от четвърто поколение (4G), а именно 2,6 и 3,6 GHz. За целта трябва да се използва по-нов модел, напр. „NT-101D6“ или „JR-109“.
Опитът на автора сочи, че засега най-популярното средство за преписване си остава мобилният телефон със сензорен екран или т. нар. „smartphone“. Всеки студент има поне по един. Някои имат по два и след като оставят първия (изключен!) на определеното от изпитващия за целта място, скришом използват втория за тайна свръзка с външен „суфльор“ или просто като „пищов“. Много разпространени са и обикновените „пищови“. Най-често телефоните или „пищовите“ се разполагат върху дъската под чина, каквито дъски има в повечето от нашите зали. Радикална мярка срещу това би бил пълният демонтаж на всички такива дъски, защото при наличието им квесторите трябва постоянно да ги държат под око при обиколките си из залата…
Класическите „пищови“ могат да се намират на най-невероятни места. На един от изпитите някой бе залепил с дъвка „пищова“ си за обратната страна на дъската на чина, което го правеше труден за откриване.
Разбира се, колкото и каквито и мерки да се вземат, не могат да се открият всички възможни средства и методи за преписване. Преписвачите са безкрайно изобретателни. (Ако труда, хвърлен за подготовка на преписването, го бяха хвърлили за реална подготовка за изпита, сигурно щяха да са отличници!) При съмнение за преписване (подсказване) изпитващият може да подложи студента на прост тест – да обясни дадено понятие, което е написал, или да прочете някоя изписана страница и после да се опита да я напише наново. Това предполага наличие на време за устен изпит. За съжаление напоследък все по-често се планират изпити на 2 или дори 3 студентски групи наведнъж, при което преподавателите са в цайтнот и изпитът остава само писмен. Но и на устния изпит при наличие на микрофон и слушалки също може да се подсказва от външен „суфльор“. Затова най-ефикасен си остава тестът с повторното изписване на страница, описан по-горе.
Добре е още на първата лекция да се обявят условията за провеждане на изпита, включително деликатният въпрос за отиването до тоалетната. Това се използва от някои студенти за тайна среща или свръзка със „суфльор“, затова е добре да се спазва правилото от кандидат-студентските изпити – през първите два часа или до предаването на тетрадката (което настъпи първо) да не се разрешава отиването до тоалетната, а след това да може да се отива само с придружител, и то един по един. (Болните студенти, за които два часа въздържане са непосилни, трябва да се обаждат предварително, за да бъде направено изключение за тях…)
Някои смятат, че прекалено строгите мерки на изпитите ще откажат някои студенти от следването при нас. Но статистиката от задължителните обаждания на секретарките до всички отписалите се студенти сочи друго. Огромната част от тях се отказват не поради слаб успех, а просто поради преместване на друго място или в чужбина. Освен това сме дали възможност да се отлагат неограничен брой изпити. Има случаи на десетки (!) отложени изпити, които студентът после се мъчи да вземе за една седмица в последния възможен момент – в края на IV курс. Това е невъзможно, но дотогава ние сме си получавали бюджетните средства…
Да се върнем отново към мобилните телефони. Те пречат не само при изпитите. И на лекции студентите масово си играят с тях, вместо да внимават. Проблемът е, че те вече свикват с тях от малки и не могат да си представят и един час от живота си без тях. Просто са се сраснали с тях! Затова например професор Милош Вец от Виенския университет забранява използването им (а също и на преносимите компютри) по време на лекции, защото развалят учебната атмосфера. Забраната според него има благотворно въздействие.
По въпроса с академичните измами са правени доста изследвания, напр. от Менгисту Анагау (2019 г.). И за да завършим темата със „завистлива“ нотка, китайският вестник „Шанхаец“ дава крайни примери за борба срещу преписвачите в Китай – вестници на главите, изпити в буря на открито и следене на 1200 ученика с бинокли от 80 учители. Защото китайските ученици „засрамили КГБ“ и използвали гореспоменатите очила, химикалки, огърлици и микрослушалки и дори микрофон в бутилка и радиоприемник в портмоне! Но там с тези неща се занимава полицията – нали Китай е единствената държава, забранила употребата им!
Академичните измами са проблем при изпити и контролни работи, но те отнемат малка част от времето ни. Основното време в учебния процес отива за лабораторните упражнения. Там се изправяме пред друг проблем – вандализма. Не една и две са изпочупените клавиатури поради опити за вадене и пренареждане на клавиши и вадене на крачетата и повредените монитори поради груб натиск с пръсти и лепене на дъвки върху екрана. (Колегите от некомпютърните катедри сигурно могат да дадат много други примери.) Радикален метод за борба с това уродливо явление е монтирането на видеокамери във всяка зала и непрекъснат видеозапис, от който да може да се види лицето на вандала. (12 компютъра са много по-скъпи от 1 камера!)
Засега авторът не е измислил нищо по-умно от това да постави горния „тапет“ на новите компютри в едната от залите, без право на потребителя да го променя. Дали ще има ефект, не се знае. Дано поне да няма отрицателен ефект! Вандалът съвест няма, а за съжаление повечето нямат и страх. Опиват се от разрушителните си действия. Трябва да има предвид все пак, че при залавяне на място към тях може да се приложи чл. 325 от Наказателния кодекс (НК), отнасящ се до хулиганството, на което е равносилен вандализмът. Основният проблем е, че при липса на кандидатстудентски изпит при нас може да попадне всеки, дори душевноболни хора. Един такъв с кирка трябваше да бъде усмирен от колеги. За радост не се стигна до инцидент.
В НК има, разбира се, предвидено наказание и за кражба (чл. 194). През годините са ни крали какво ли не – от топчета на мишки и магнитни ленти на плотер до памети и компютри. В залите със стара техника няма опасност да я откраднат. В останалите има и затова е добре компютрите да не могат да се отварят с голи ръце. За целта трябва да се заключат или поне вместо катинар да се сложи болт с гайка. В некомпютърните катедри колегите сигурно също могат да се оплачат от какви ли не кражби. И за да завършим „оптимистично“, напоследък кражбите намаляха. Краде се само това, което според крадеца би могло да се използва за изготвяне на „пищови“, а именно… папките за лабораторни упражнения. Да ги заковем за масите ли тогава?! Или просто да не ползваме папки, а да прожектираме всичко с проектор?! Реторични въпроси…