96 на сто от машинните инженери, дипломирали се в ТУ - Варна, са на удовлетворяваща ги работа, при средни 62% за страната

Не само преподавателите поставят оценки на своите студенти. Студентите също оценяват как им се преподава, удовлетворява ли ги университетската учебна и производствена материална база, могат ли да са спокойни за бъдещата си реализация. Най-често те обсъждат това негласно помежду си, но се случват и документирани оценки.
В проучване по въпроси на обучението в катедрите „Технология на машиностроенето и металорежещи машини” и „Материалознание и технология на материалите” анкетния си вот дадоха наскоро дипломирали се студенти. Повечето от тях вече работят по специалностите си.

Добрите показатели, получени за равнището на учебния процес по машинните дисциплини, провокира

преподаватели от двете катедри да споделят за списание „Технокултура”

размислите си за методиката на преподаване, за успешната професионална реализация на възпитаниците си, както и за съвременното състояние на металообработващата ни индустрия.
За тях студентите са по-млади колеги без теоретичен и практически опит по специалностите, какъвто предстои да придобиват в семинарните зали, в лабораториите, работилниците, производствените звена. Преподавателят трябва да прониква в мисленето и възприятията им и на тази основа да търси подходът, чрез който те ще усвоят най-пълно същественото – бе общото заключение. – Да се разбира кога е добре да се скъсява дистанцията с тях, без да се премахва напълно. Преподавателят трябва да е един от присъстващите в учебните часове ─ по-опитният.
Но особено важно е да се прави всичко възможно за практическата, за производствената подготовка на младите хора с оглед на бъдещата им професионална реализация. В това отношение изключително много помагат постоянните контакти с редица фирми в областта на машиностроенето, включително чуждестранни. А за да са желани и полезни, контактите трябва да са изгодни и за двете страни. Добре е например преподавателят да помага с опита си на дадени фирми при проектни решения за резервни части, включвайки в това и свои студенти. По тази схема е имало участие в изработването на филтри за водопроводите (1-1,2 м/диам.) в Париж. Трупан е опит и при направата на подемници и стендове за възстановяване на купетата на катастрофирали автомобили.

Студентските производствени стажове – старт към званието инженер


Наред с лекционното обучение много студенти провеждат практическото си навлизане в материята чрез специализиращи практики. Стажантският труд се заплаща по европейски проекти, както и от някои машиностроителни фирми. А студенти, които пожелаят, остават и през летните месеци на работа в тях при много добро заплащане. Подобни взаимоотношения са налице с международни фирми като „Искар”, „Кюринг”, „Галика” и пр., с които в постоянен взаимообмен е преподавателят доц. Евстати Лефтеров. Полезни са контактите и на някои преподаватели с варненската фирма„Черно море”АД, както и с други фирми от региона. Много от фирмите провеждат в университета презентации на свои уреди и инструменти. Полезни са участията на семинарите на фирма „Ди Тра”, която разпространява програмния продукт Solid Works, с който основно работят студентите на ТУ-Варна. Изключителна придобивка е наличието на лаборатория по CAD/CAM технологии в университета, в която студентите изучават подробно методите и средствата за изработка на съвременни образци. Освен това лабораторията постоянно обновява базата си адекватно на световните новости в тази област. Не случайно около 95 на сто от работещите в машиностроителни фирми във Варненския регион са завършили висшето си образование в университета. В него за първи път в страната е внедрено автоматизираното проектиране на обекти и процеси за машинни елементи, детайли, възли.

Компютъризация и машиностроене – има ли разминаване?

Едното не изключва другото, те взаимно се допълват. Студентите в областта на машиностроенето също са с много добри компютърни умения. Но не може машинните елементи да се опознават единствено на тази основа. Не е достатъчна визуализацията им на екран. Как само чрез нея ще предвидиш силовото, топлинното натоварване на даден обект, неговите корозоустойчивост и виброустойчивост? Затова е нужен друг подход при проектирането, други методи и средства, адекватни на постиженията на XXI век.

Вярно, сега младите предпочитат работата на бюро пред компютъра. Но в машиностроенето динамиката е друга, създаденото от инженера е реално, пък и удовлетворението е съвсем реално. Доскоро имаше притеснения, че едва ли не цялата ни индустрия е ликвидирана и работа за кадри в тази област почти не се намира. Напротив, вече се наблюдава сериозен глад за машинни инженери в цялата страна, те постоянно се търсят на трудовия пазар, защото машиностроителното ни производство е в период на възстановяване. И който сега се включи амбициозно в него, може да разчита на добро кадрово развитие. Днес са хит малките фирми в тази област, които по-лесно внедряват съвременните производства. Но за да се постига по-съществен успех в машиностроителните дейности, трябва да се разчита не само на партньорството с чужди фирми, а и на доказания български потенциал. Колкото до предприемаческата инициатива, тя е в ръцете на новите поколения инженери. Големите заводи вече са възможни само в страните с многомилионно и милиардно население. А ние трябва да наблегнем на наукоемки, скъпо продаващи се производства, в които е вложен преди всичко интелект.

Редакционен послеслов към анкетните данни и изводи

Родното машиностроене според преподавателите е обречено на постепенен възход. То преживя мъчителни години в търсене на място под слънцето. През последните години все повече го намира, все повече млади хора оценяват съвременните му стойности и възможностите за собственото си кадрово израстване.
За съжаление, в някогашните техникуми, наричани днес професионални гимназии, по конюнктурни съображения са премахнати предмети като „Програмиране на машини с ЦПУ” за сметка на по-комерсиални като обслужващите автомобилната и хладилната техника . По тази причина не се осъществява ранното навлизане на учениците в орбитата на машинното инженерство.
Но тъкмо това кара преподавателите от двете катедри да удвояват усилията си при подготовката на младите хора, които носят в кръвта си инженерната нагласа.

Николай ЖЕКОВ