Корабостроене и Корабни машини и механизми (ККММ)
Специалност КОРАБНИ МАШИНИ И МЕХАНИЗМИ (KMM)
• Теоретичното и практическото обучение в специалност КММ осигурява необходимите знания и умения за получаване на международно признато свидетелство за правоспособност „Вахтен механик” и се контролира от Изпълнителна агенция „Морска администрация”.
• Практическото обучение, освен в корабни условия и енергетични обекти, се провежда на съвременен тренажорен комплекс.
• Завършилите специалността КММ успешно се реализират в корабоплаването, корабостроенето, кораборемонта, корабни класификационни, проектантски и застрахователни компании, топло - и ядрената енергетика, енергоремонта, машиностроенето, химическата, газовата, нефтената, металургичната промишленост и др. Средното възнаграждение превишава многократно средната работна заплата в страната.
Специалност "Корабни машини и механизми" е разкрита през 1963 година, първата година на прием на студенти във Висшия Машинно-Електротехнически Институт-Варна, сега Технически Университет-Варна.
Oбучението в редовна и задочна форма е 8 и 10 учебни семестъра, като завършва с държавни изпити по специалността и английски език. Срокът за обучение за редовните и задочни студенти е съответно 4 и 5 години, в който са включени 6 месеца учебна плавателна или производствена практика. Студентите завършват с образователно-квалификационна степен „бакалавър” с професионална квалификация „Инженер по корабни машини и механизми”, както и възможност за получаване на международно признато свидетелство за правоспособност "вахтен механик".
Студентите от специалност "Корабни машини и механизми" изучават през целия курс английски език; през първите 3 семестъра общ английски и през следващите 5 семестъра специализиран английски език за корабни механици. В края на семестриалното обучение студентите полагат държавен изпит по английски език (писмен и устен), който е съобразен с изискванията на ИАМА и съответните международни стандарти.
Държавен изпит по специалност КММ се провежда по функции, определени от международната конвенция за вахтената служба и нормите за подготовка и освидетелстване на моряците, 1978г., както е изменена (конвенция STCW).
Към сайта на специалност (KMM) »
Специалност КОРАБОСТРОЕНЕ И МОРСКА ТЕХНИКА (КМТ)
• Специалност КМТ в ТУ-Варна е единствената в страната, която готви кадри с висше инженерно образование за проектиране, строителство и ремонт на кораби, морски съоръжение за търсене и добив на нефт и малкотонажни плавателни съдове;
• Инженерите от специалността са с универсални знания, които могат да работят навсякъде по света, и там където се изисква професионална квалификация "машинен инженер";
• Специалност КМТ предоставя възможност за обучение на английски език.
Към сайта на специалност (КМТ) »
Още
Катедра |
«Корабостроене,корабни машини и механизми» |
Ръководител на катедрата |
доц. д-р инж. Христо Атанасов Пировски |
Състав на катедрата |
доц. д-р инж. Петър Георгиев Георгиев |
Създаване на катедрата |
Катедрата е сформирана през 2016 година по решение на АС на ТУ – Варна след обединяване на катедри “Корабостроене” и “Корабни машини и механизми”. Катедрата осигурява подготовката по две специалности. |
Специалност |
«Корабостроене и морска техника» |
Специалността се изучава единствено в Технически университет- Варна и продължава традициите за обучение на български инженери корабостроители, подготвяни до 1962 година в Държавен университет «Св. Кирил Славянобългарски» – Варна и Висше военноморско училище – Варна, а след 1962 год. – във ВМЕИ-Варна . |
|
Научно направление на специалност „КМТ” |
Теория и проектиране на кораби и морски съоръжения, технология и организация на корабостроенето и кораборемонта. |
Тематика на научните изследвания |
Пропулсивни и мореходни качества на корабите |
Постижения на научните изследвания
|
С изпълнението на научно-изследователските и научно-приложните задачи е подпомогната работа-та на: · МТГ- Делфин-АД-Варна |
Представяне и оценка на лабораторната база за научни изследвания |
· Лаборатория “Теория на кораба”; Зала №146 УПБ площ 102 м2 с опитен басейн;Оценка – добра |
Специалност |
“Корабни машини и механизми” |
Специалност «Корабни машини и механизми» е разкрита през 1963 г. Обучението в специалност «Корабни машини и механизми» се провежда в съответствие с ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 59 ОТ 17 МАРТ 2015 Г. за приемане на наредби за държавните изисквания за придобиване на висше образование по специалността „Корабни машини и механизми“ в ОКС „Бакалавър” и „Магистър”, както и с Наредба № 6 от 05 април 2012 г. за компетентност на морските лица в Република България,Обн. ДВ. бр.31 от 20 Април 2012г., доп. ДВ. бр.81 от 17 Септември 2013г., изм. и доп. ДВ. бр.84 от 10 Октомври 2014г., изм. и доп. ДВ. бр.83 от 27 Октомври 2015г. На основание на чл. 88, т. 6 от Закона за висшето образование е проведена програмна акредитация на регулираната специалност «Корабни машини и механизми» и с Протокол № 2/14.01.2010 г. е дадена оценка «много добра» за срок от 6 години. |
|
Тематика на научните изследвания |
· Повишаване на надеждността и осигуряване ресурса на тръбопроводи от системите за сигурност на АЕЦ - Козлодуй; |
Постижения на научните изследвания
|
С изпълнението на научно-изследователските и научно-приложните задачи е подпомогната работа-та на: · предприятия от енергетиката: "Булярд Корабостроителна Индустрия" ЕАД · предприятия от химическата промишленост: При изпълнението на горните изследвания са внед-рени иновативни решения за: · намаляване вибрациите на тръбопроводи и инста-лации чрез разработване на технически решения и внедряване на демпфери и антивибратори за тръбопроводи; |
Представяне и оценка на лабораторната база за научни изследвания |
Стдентите и докторантите от специалност КММ се обучават в следните научно-изследователски и учебни лаборатории: Лаборатория по «Технология и ремонт на корабни машини», зала 412М: площ 54 м2;стенд за изследване центровката на валолинии; оценка: добра. |